Skolan först. Budget grund- och förskolenämnden 2020

Strategi och budget för grund- och förskolenämnden beslutad

Onsdag 23 oktober 2019

Skolan först. Idag fattade grund- och förskolenämnden i Haninge kommun beslut om strategi och budget för år 2020. En budget som tydligt markerar ut riktningen för Haninges skolor och förskolor och som skapar förutsättningar för fortsatt förbättrade resultat.

– Med denna budget går vi från ord till handling. Liberalernas vallöfte var ”skolan först”. Nu levererar vi på det. Grund- och förskolenämnden får det största tillskottet av resurser 2020. Skolan är den viktigaste frågan i kommunen för oss. Att förbättra förutsättningarna för våra elever och vår personal är den enskilt bästa investering för framtiden vi kan göra, säger Tobias Hammarberg, Liberalt kommunalråd och ordförande i grund- och förskolenämnden, och fortsätter:

– Skolan i Haninge är på rätt väg. Gymnasiebehörigheten ökar jämfört med föregående år. Andel elever som uppnått kunskapskraven i samtliga ämnen ökar och likaså det genomsnittliga meritvärdet hos eleverna. Det visar att vi är på rätt väg, och att vi gör rätt saker, men än återstår mycket arbete för att ytterligare höja våra kunskapsresultat och andelen behöriga till gymnasiet. Därför kommer vi fortsätta att sätta skolan först, avslutar Hammarberg (L).

2020 gör vi bland annat dessa satsningar:

• ”Skolan först” – skolan får den största uppräkningen av resurser 2020 av samtliga nämnder. Till skillnad från många andra kommuner gör vi inga besparingar på skolan.
  • Anställning av lärarassistenter för att avlasta lärarna så att mer tid kan ges till att utveckla undervisningen och öka vuxennärvaron i våra skolor.
  • Som ett stöd för skolans verksamhetsutveckling kommer 6 stycken utvecklingslärare att anställas.
  • 1,5 mnkr på stärkt kompetensutveckling genom en satsning på Kremima, utbildningsförvaltningens kompetensutvecklingscenter vid Rudan. Den här satsningen gör att vi kan arbeta mer effektivt med kompetensförsörjningen inom såväl grundskola som förskola.
  • Vi satsar 0,8 mnkr på utbildning av barnskötare i förskola och fritidshem.
  • Vi avsätter 0,5 mnkr kronor för trygghetsskapande arbete med inriktning på jämställdhet.