STÄRKT STÖD FÖR UNGA SKRIDSKOÅKARE UNDER EFTERSÄSONG

Onsdag 27 mars 2024

I Haninge kommun har ett viktigt beslut fattats för att stärka stödet till unga skridskoåkare genom att förlänga eftersäsongen och sänka avgifterna. Detta initiativ, drivet av Idrotts, kultur- och fritidsnämnden, speglar kommunens engagemang för att främja idrottsverksamhet och tillgång till meningsfull fritid för barn och ungdomar.

Under de senaste månaderna har Haninge kommun stått inför utmaningar som påverkat tillgängligheten till ishallar för barn och ungdomar som ägnar sig åt skridskoåkning. En omfattande renovering av ishall A på Torvalla IP, som inleddes förra året, har som mål att förbättra och säkerställa långsiktiga förutsättningar för issporter i kommunen. Dessvärre har denna process lett till en temporär brist på tillgängliga isytor, vilket direkt påverkat barn- och ungdomsverksamheten inom issport.

För att adressera denna situation har idrott,- kultur- och fritidsnämnden vidtagit åtgärder för att erbjuda förlängda istider under eftersäsongen till samma taxa som under huvudsäsongen. Detta beslut gäller för bidragsberättigade idrottsföreningars barn- och ungdomsverksamhet som använder Hanvedens ishall. Genom att tillämpa samma avgifter som under huvudsäsongen tillåter nämnden att barn och unga kan fortsätta sin träning och utveckling inom skridskoåkning utan ekonomisk belastning.

Issporterna i Haninge möjliggör för många barn och unga att ha tillgång till en aktiv och meningsfull fritid. Renoveringar i ishallarna påverkar verksamheterna. Vi är många som ser fram emot när ishall A är klar och nyrenoverad. Att tillfälligt ändra taxan till samma nivå som under huvudsäsong är ett sätt för oss i nämnden att ge förutsättningar likvärdiga de som de skulle ha haft om verksamheten kunnat genomförts under huvudsäsong.
– Nicole Forslund (L), ordförande Idrotts, kultur- och fritidsnämnden

Denna åtgärd är ett bevis på kommunens åtagande att stödja ungdomsidrott och främja hälsa och välbefinnande bland barn och unga. Genom att säkerställa att idrottsfaciliteter är tillgängliga och ekonomiskt tillgängliga, tar Haninge ett viktigt steg mot att bygga en starkare, hälsosammare och mer inkluderande gemenskap.

Länk: Åk skridskor i kommunens ishallar

För att följa oss ännu närmare och få en mer personlig inblick i vårt arbete, besök gärna våra sociala medier: