Utdelning av Haninge kommuns idrottspriser 2023, vecka 16

Tisdag 23 april 2024

Sedan 2009 delar Haninge kommun varje år ut idrottspriser i olika kategorier för att uppmärksamma föreningslivets viktiga arbete, synliggöra det lokala engagemanget, lyfta upp goda exempel och visa på kommunens tacksamhet.

Under vecka 16 delades de tre sista idrottspriserna för 2023 ut, i kategorierna Årets unga idrottsledare, Årets förening och Årets eldsjäl. Vinnaren i kategorin Årets unga idrottsledare är Linus Wikström från Västerhaninge sjöscoutkår. Priset delades ut vid Östnora scoutstuga av  Nicole Forslund (L), ordförande i idrott-, kultur- och fritidsnämnden, tillsammans med representanter från kultur- och fritidsförvaltningen.

Linus är en omtyckt ledare som inte bara stödjer sina scouter utan även ser till de som behöver extra hjälp. Med sitt goda omdöme och lojalitet skapar han trygghet både på land och till havs. Dessutom delar han generöst med sig av sin scoutkunskap till både scouter och andra ledare. Vid 21 års ålder har Linus tagit steget från scout till ledare och blivit en förebild för de yngre scouterna och är en inspiration för fler unga att engagera sig som ledare, säger Nicole Forslund (L).

Årets unga idrottsledare 2023, Linus Wikström

Priset i kategorin Årets förening gick till IFK Haninge, som under 2023 bland annat startade en innebandysektion för att möjliggöra att innebandylag som saknade föreningstillhörighet kunde fortsätta spela centralt i Haninge. Föreningen bedriver även öppen verksamhet på skollov för barn och ungdomar. Föreningens fotbollssektion presterade fina resultat under föregående år och kommer att vara representerade i juniorallsvenskan kommande säsong. IFK Haninge tog emot sitt pris i Lyckebyhallen i Vendelsö.

IFK Haninge är en uppskattad förening som bedriver verksamhet i stora delar av kommunen, och inte minst i de områden där idrotten som skyddande och meningsskapande kraft behövs mest. IFK Haninge är verkligen ett föredöme värt att uppmärksamma, säger Nicole Forslund (L).

Årets förening 2023, IFK Haninge

Årets sista idrottspris, Årets eldsjäl, gick till Francois Herrault från Friluftsfrämjandet Haninge för sitt ledarskap och engagemang inom Friluftsfrämjandet. Francois har främjat friluftsliv, särskilt klättring och paddling, för barn och ungdomar i Haninge genom åren och utbildar även ledare inom Friluftsfrämjandet och Kanotförbundet. Francois fick ta del av sitt pris vid Vendelsögårdsbadet.

Francois är en engagerad ledare som har skapat samarbeten med andra föreningar och verksamheter i kommunen och är en mentor för nya ledare. Han är dedikerad att utveckla verksamheten och stöttar unga ledare att växa och uppleva glädjen i att leda andra – en eldsjäl som förtjänar att hyllas, säger Nicole Forslund (L).

Årets eldsjäl 2023, Francois Herrault

Läs gärna mer på Haninge.se

Fakta om idrottspriserna: Efter nomineringstidens slut beslutar en tjänstemannagrupp på kultur- och
fritidsförvaltningen om max tre stycken finalister för varje kategori som allmänheten därefter kan rösta på. Allmänhetens röster motsvarar sedan 50 % av slutresultatet. Dessutom ges röster från en grupp bestående av idrott- och fritidsnämndens presidium som motsvarar 50 % av röster som ges i en slutomröstning. De nominerade som erhållit flest röster utses därefter till vinnare.