Utdelning av Haninge kommuns idrottspriser 2023

Tisdag 9 april 2024

Sedan 2009 delar Haninge kommun varje år ut idrottspriser i olika kategorier för att uppmärksamma föreningslivets viktiga arbete, synliggöra det lokala engagemanget, lyfta upp goda exempel och visa på kommunens tacksamhet.

Måndag den 8 april delades de två första idrottspriserna för 2023 ut, i kategorierna Årets idrott för alla och Årets idrottsledare. Vinnaren i kategorin Årets idrott för alla är Haninge Handikappidrottsklubb. Priset delades ut på plats vid föreningens verksamhet på Torvalla sportcentrum av Nicole Forslund (L), ordförande i idrott-, kultur- och fritidsnämnden, tillsammans med representanter från kultur- och fritidsförvaltningen.

• – Föreningslivet är av betydande vikt för den organiserade idrotten och når ut till en stor del av kommunens unga. Haninge Handikappidrottsklubb utför ett jätteviktigt arbete och är aktivt engagerat i att nå de som står allra längst ifrån. Under förra året ökade klubben sina aktivitetstillfällen och antalet deltagare jämfört med året innan, säger Nicole Forslund (L), kommunalråd och idrotts-, kultur- och fritidsnämndens ordförande, Haninge kommun.

Priset i kategorin Årets idrottsledare delades ut till Vasso Norlund från Vendelsö Gymnastikförening, som fick ta emot sitt pris under en gymnastikträning i Vikingahallen. Vasso är en ledare som, förutom att engagera sig i kommunens arbete, även engagerar sig regionalt och nationellt.

• Vasso är en ledare som genom sitt ledarskap genuint engagerar hela föreningen och kommunen kring barn och unga. Hon är väldigt engagerad i att det ska finnas möjlighet till fysisk aktivitet för alla i kommunen och i synnerhet för unga tjejer. Vasso är en ledare man kan träffa överallt och är en sann förebild – i kommunen, på regionala sammankomster, på nationella initiativ och inte minst i personliga möten, säger Nicole Forslund (L).

Priser delas ut i flera kategorier. Nästa vecka kommer vinnarna i kategorierna ”Årets eldsjäl”, ”Årets unga idrottsledare” och ”Årets förening” att överraskas och bli tilldelade priser.

Läs gärna mer på Haninge.se

Fakta: I kategorierna ”Årets idrottsledare”, ”Årets unga idrottsledare” och ”Årets eldsjäl” har allmänheten nominerat kandidater. En tjänstemannagrupp på kultur- och fritidsförvaltningen nominerar kandidaterna för kategorierna ”Årets förening” och ”Årets verksamhet Idrott för alla”. Därefter röstar allmänheten och en grupp bestående av idrott,- kultur- och fritidsnämndens presidium på de nominerade. Allmänhetens röster motsvarar 50 % av slutresultatet och presidiets röster motsvarar resterande 50 %. De nominerade som fått flest röster utses därefter till vinnare.